Boekrecensies, Lijstjes

De boeken die ik las in 2021

Een van de leukste dingen aan werken in de boekhandel? Dagelijks omringd worden door duizenden boeken en elke dag de nieuwste titels zien binnenkomen. Dat geeft een enorme boost aan je leesgedrag. Niet altijd goed voor de portemonnee – ik grap wel eens dat ze mijn salaris net zo goed meteen in boeken kunnen uitbetalen – maar er zijn ergere dingen om je geld aan te verspillen toch? Ik werk nu ruim een jaar in de boekhandel en sindsdien is er een complete kast aan boeken bijgekomen (ja echt, een Billy mét opbouw in een jaar tijd vol!) en heb ik 53 gelezen titels aan mijn Goodreads-leeslijst kunnen toevoegen. Nog steeds niet zoveel als het record van AFP maar nog altijd meer dan het dubbele van wat ik nota bene in lockdownjaar 2020 las. Daarbij zijn mijn twee lieve vriendinnen (Pinch of Jo en Kleine Reizigers) en ik ook nog een eigen leesclubje begonnen, iets waarvan ik altijd al gedroomd heb en het is zoooooo leuk om te doen!

Dit waren mijn favoriete boeken van 2021

Hell of a book – Jason Mott

Foto van Hell of a Book

Onlangs won Jason Mott de Amerikaanse National Book Award en helemaal terecht, want Wat Een Boek is dit! Als mini-review voor de boekhandel schreef ik het volgende:

Wanneer de titel alles al zegt, wat moet je dan nog meer zeggen? Ik kan alleen maar toevoegen dat ik dit boek in slechts één weekend heb gelezen, maar nog vele weekenden nodig zal hebben om ervan bij te komen. Of misschien is dit een boek waarvan je juist niet moet herstellen. Het onderwerp van racisme, politiegeweld en collectief trauma raakte me diep, terwijl de glorieuze schrijfstijl van Mott – eerlijk, geestig, magisch – en de manier waarop hij de hoofdpersonen neerzet mijn hart opende. Ik zeg niet graag dat een boek een MUST READ is, maar in dit geval is het waar: je MOET dit boek echt lezen!

De goede grap van Norman Foreman – Julietta Henderson

Foto van De goede grap van Norman Foreman

Dit is echt een boek om in je vakantie te lezen of als je even nergens aan wil denken. In De goede grap van Norman Foreman ga je op roadtrip met de 12-jarige comedian-in-de-dop Norman, zijn (zelfverklaarde) ploetermoeder Sadie en de bejaarde ex-militair Leonard. Norman en zijn beste maatje Jax hebben het plan om over vijf jaar als komisch duo op te treden op het Edinburgh Fringe Festival, het grootste festival in het land voor stand-up comedy. Maar als Jax, de Rolls Royce onder de beste vrienden, plotseling overlijdt, besluit Norman het plan nog dit jaar in zijn eentje uit te voeren. Sadie heeft zo haar bedenkingen maar stemt toch toe in de hoop dat het Norman zal helpen met zijn overweldigende verdriet om Jax. In de antieke Austin Maxi van Leonard vertrekt het gezelschap vanuit Cornwall naar Edinburgh, onderweg stoppen ze in pubs en buurthuizen zodat Norman kan oefenen tijdens open-mic-avonden. En oh ja, ze gaan ook op zoek naar de vader van Norman nu ze toch onderweg zijn. Er is alleen één klein probleempje: Sadie heeft geen idee wie de vader van haar zoon is. En waarom wil Leonard, tot voor kort schoonmaker bij Sadie op kantoor, hen eigenlijk zo graag helpen? De goede grap van Norman Foreman is een hartverwarmend en hilarisch avontuur. Onderweg kon ik niet anders dan van Norman, Sadie en Leonard gaan houden. Samen bieden ze de grote thema’s van het leven – zoals dood, rouw en eenzaamheid – het hoofd, met een flinke dosis Britse humor en bij elkaar gesprokkelde moed. Een roadtrip om nooit te vergeten die maar weer eens laat zien: the show must go on!

De bange mens – Daan Heerma van Voss

Foto van De Bange Mens

Wat is angst? Die vraag heeft Daan Heerma van Voss, van jongs af aan geplaagd door angsten, lang beziggehouden. Op een herfstochtend geeft zijn vriendin hem de opdracht zijn angst het hoofd te bieden, voor het te laat is – voor hemzelf en hun relatie. Dat was voor Heerma van Voss het begin van een lange reis, door tijd en ruimte, langs filosofen, wetenschappers, kunstenaars en angstlijders van over de hele wereld. We kennen allemaal het gevoel van angst, maar erover praten is nog vaak taboe (en eng!). We ploeteren in ons eentje voort, in onbegrip voor onszelf en voor elkaar. Daan Heerma van Voss ging de diepte in voor zichzelf en voor zijn relatie, maar het boek voelde voor mij ook als een handreiking vanuit het dal van de angst.

Geloof niet alles wat je denkt – Björn Natthiko Lindeblad

Foto van Geloof niet alles wat je denkt

Voor lichtvoetige verdieping en inspirerende reflectie is Geloof niet alles wat je denkt echt een aanrader. Het boek vertelt het autobiografische verhaal van de Zweedse Björn Natthiko Lindeblad. Op 27-jarige leeftijd geeft hij al zijn bezittingen weg en zet een punt achter zijn succesvolle carrière om bosmonnik te worden in Thailand. Een verhaal dat in grote lijnen misschien wat cliché klinkt, maar je toch meteen pakt door de humoristische anekdotes doorspekt met diepe inzichten. Zo laat hij zien dat veel van onze angsten, onzekerheden, frustraties en teleurstellingen ontstaan doordat wij onze eigen gedachten vaak veel te serieus nemen. Natthiko – de naam die hij als monnik krijgt, met de betekenis ‘hij die steeds wijzer wordt’- deelt de belangrijkste lessen die hij leerde in de jungle van Thailand en later in een klooster in Engeland en al wandelend door de Zwitserse Alpen. Tot het moment komt waarop hij het kloosterleven verlaat en zijn draai weer moet vinden in de Westerse maatschappij. Net als hij denkt dat hij zijn balans heeft hervonden, krijgt hij de schokkende diagnose ALS. Meer dan ooit wordt gij zijn spirituele training op de proef gesteld. Ik heb dit verhaal in één keer verslonden, op het laatst met een brok in mijn keel. Het verhaal van Natthiko is kwetsbaar en ontroerend en toch niet verdrietig of zweverig. Vol humor en levensmoed laat hij zien hoe hij leert omgaan met zijn ziekte en toch dankbaar, vreugdevol en met vrede in zijn hart van het leven blijft genieten.

Ook favoriet:

De waarheid over de zaak Harry Quebert – Joël Dicker

All the light we cannot see – Anthony Doerr

The midnight library – Matt Haig

The Switch – Beth O’Leary > het eerste boek dat ik met de leesclub las, heerlijke feelgood met de meest fantastische oma ever, als ik toch later ook zo kordaat en kwiek oud mag worden.

Al die dingen nu jij er niet meer bent – Emily Spurr

Vertel ik het wel of vertel ik het niet – Anita Hubner > Over het doorbreken van de stigmatisering van psychische klachten.  Lees hier de recensie die ik eerder al over dit belangrijke boek schreef (inclusief link naar de podcast waarin ik over het boek vertel!)

De herinnerde soldaat – Anjet Daanje > Dit boek las AFP vorig jaar en hij raadde mij aan het ook te lezen. Inderdaad zeer de moeite waard!

Eervolle vermeldingen (nog niet helemaal gelezen boeken in 2021)

De volgende boeken heb ik nog niet uit, maar vind ik tot dusver wel heel goed

Een steekje los – Iris ter Haar

Foto bij Een steekje los

Eén op de vijf mensen heeft een angststoornis. Maar wat is een angststoornis precies? Dat legt Iris ter Haar, bekend als blogger (@ikbenirisniet) en borduur-influencer (@irisborduurt) op Instagram, haarfijn (haha) uit in haar boek Een steekje los. Ondanks haar studie psychologie had ze van zichzelf lange tijd niet in de gaten dat ze een paniekstoornis had. Maar een lijstje klachten in de DSM-5 is dan ook weinig herkenbaar. Iris’ boek is dat zeer zeker wel! Open, eerlijk en met veel humor vertelt ze hoe haar stoornis zich ontwikkelde, hoe ze maandenlang op de wachtlijst stond voor hulp en hoe therapie maar ook haar hobby borduren haar hielpen met haar paniek om te gaan. Een steekje los is een perfecte mix van helder verwoordde psychologische theorie, persoonlijke anekdotes en bruikbare tips voor iedereen die direct of indirect met een angststoornis te maken heeft. Een uitgebreide recensie volgt voorjaar 2022 hier op Miss Deadline!

The time traveler’s wife – Audrey Niffenegger > een klassieker en het derde boek dat we met de leesclub lezen

Het jojo-effect – Daan Remarque > over het veranderen van je (eet)gewoonten en gedrag om gezond te gaan leven op een manier die wel vol te houden is (in tegenstelling tot diëten en fanatiek sporten)

Kruispunt – Jonathan Franzen > nieuwe roman (eerste deel van een trilogie) van deze bestseller-auteur, wordt alom geroemd als meesterwerk en tot dusver ben ik het daarmee eens.

Goed werk – Cynthia Schultz

Foto van Goed werk en Structuurjunkieplanners
In dit boek deelt Cynthia, bekend van de Structuurjunkie-methode, al haar tips en tricks voor een productiever en daardoor juist meer ontspannen leven. Ik heb haar planner en ik volgde haar plantraining en ik ben helemaal om!

Boeken die ik had willen lezen in 2021

Een nadeel van werken in de boekhandel? Dagelijks omringd worden door duizenden boeken en elke dag nieuwe titels zien binnenkomen. Dat geeft aan je leeswéns een nog grotere boost dan aan je leesgedrag. Als ik had kunnen lezen wat ik had willen lezen dit jaar, dan was de teller van gelezen boeken op minstens het dubbele uitgekomen. Dit is een selectie van de boeken die ik kocht (of kreeg als leesexemplaar!), maar waaraan ik gewoonweg niet toekwam. So many books, so little time!

Romans

• Harlem Shuffle – Colson Whitehead
    • The Cat who saved Books – Sosuke Natsukawa
    • Het geluk van de wolf – Paolo Cognetti
    • Rebecca – Daphne du Maurier
    • Stad der nevelen – Carlos Ruiz Zafón
    • The Bell Jar – Sylvia Plath
    • De morgenster – Karl Ove Knausgard
    • Cloud Cuckoo Land – Anthony Doerr
    • Das achte Leben – Nino Haratschwili
    • Twee weken weg – R.C. Sherriff

Non-fictie

• Papyrus – Irene Vallejo
    • The Choice – Edith Eger
    • I <3 Happy Cats – Anneleen Bru
    • Leef meer, denk minder – Pia Callesen
    • En ze filosofeerden nog lang en gelukkig – Elke Wiss
    • Laat je niet gek maken op je werk – Cate Sevilla
    • Écht ondernemen – Charlotte Meindertsma
    • Het boek van hoop – Jane Goodall
    • De kracht van hormonen – Dr. Susanne Esche-Belle & Dr. Suzann Kirschner-Brouns

* Mentaal welzijn en persoonlijke groei

• Gezonde grenzen – Nedra Glover Tawwab
    • Reasons to stay alive – Matt Haig
    • Het stemmetje in je hoofd – Ethan Kross
    • How to do the work (NL editie) – Nicole Lepera
    • De ontdekking van het nu & Fata persona – Erik van Zuydam

* Angst en OCD

• Gek van mezelf – Alwin Ritsier
  • Ik dwang – Erwin Roebroeks

* Liefde & relatie

• Kom als jezelf – Emily Nagoski
  • Alles went, behalve een vent – Yvonne Kroonenberg

Pas nu ik deze lijst heb getypt, dringt pas door hoeveel het er zijn! Volgend jaar moet dat dus echt anders. Maar hoe? Als iemand tips heeft om dit luxe-dilemma op te lossen, hoor ik het graag!

Welk boek was jouw favoriet dit jaar? En welke titel staat alvast op je leeslijstje voor 2022? Laat het weten in de comments hieronder!

(Uitgelichte afbeelding door Ben White via Unsplash)

2 thoughts on “De boeken die ik las in 2021

1. Wat leuk om te lezen. Ik ben afgelopen jaar maar liefst 2x bij jouw boekwinkel geweest (Assen ligt tussen mij en mijn familie/ vriendinnen in) en daar raak je inderdaad wel een beetje hongerig van. Maar ik heb ook best veel gelezen, ruim 80 boeken. De Goede Grap van Normal Foreman heb ik geluisterd en ik haakte af, vond het te langdradig en teveel zelfmedelijden van die moeder. Matt Haig heb ik een ander boek van gelezen die vond ik ook leuk, dus de Middernachtbibliotheek ga ik zeker lezen in 2022. En as we speak ben ik bezig met mijn tweede Carlos Ruiz Zafón van dit jaar (de tweede van de triologie).

Op basis van jouw boeken heb ik nog wel een leestip voor je: Angstige mensen van Fredrik Backman. Misschien wel het beste boek dat ik ooit heb gelezen: humoristisch, maar ook echt over het leven enzo.
    Lilian Visser onlangs geplaatst…Hoe flossen je leven kan veranderenMy Profile

2. Ik heb mijn Goodreads aangevuld. Bedankt voor je tips en het klinkt echt als een heerlijke baan. Mijn favoriet dit jaar was Middernachtbibliotheek. Op mijn blog vind je nog wat favoriete boeken van 2021, mocht je benieuwd zijn. En een boekenclub! Wat een goede zet. Ben ook heel blij dat ik er eentje heb 🙂
    Shirley onlangs geplaatst…Boekentips van 2021My Profile